تبلیغات
لاشک(کجور مازندران) - نوای موسیقی و کار ؛زمزمه امیری و طالبا همراه با کار و تلاش خستگی ناپذیر
لاشک(کجور مازندران)
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ :
نویسندگان
نظرسنجی
سایه محبت خود را از ما دریغ نفرمایید و نظر خود را در مورد این وبلاگ اعلام کنید.







آنجا که نغمات دل انگیز  لله وا و زمزمه سرا پا  شور چوپانان و برزگران ، توئمان با کار و تلاش روزانه ، خستگی کار را از تن می زدود و روحی دیگر را در کالبد مردمان دیار مازندران می دمید.


مقاله ای در مورد موسیقی مازندران
منبع:سایت دهکده جهانی پارپیرار
به ادامه مطلب بروید

تا چند دهه پیشتر این شكل از معیشت یكی از مهم‌ترین اشكال و ساختارهای تولیدی و اقتصادی در البرز شمالی به شمار می‌آمد، در نتیجه موسیقی مربوط به آن، بازتابی عینی از كاركردهای فرهنگی و ذوقی این شیوه از زندگی بوده و لحن‌های مورد استفاده، بیانگر مجموعه‌ی احساسات و عواطف، زیباشناختی، آمال و آرزوها و نیز مبین واقعیات ملموس زندگی چوپانان و گالشان منطقه بوده است.
زندگی مبتنی بر معیشت دامپروری در مازندران و در طول قرن‌های متمادی زمینه‌ساز شكل‌گیری رپرتوار ویژه‌ای گردید كه امروزه عموماً با عنوان و اصطلاح موسیقی چوپانی شناخته می‌شود.

تا چند دهه پیشتر این شكل از معیشت یكی از مهم‌ترین اشكال و ساختارهای تولیدی و اقتصادی در البرز شمالی به شمار می‌آمد، در نتیجه موسیقی مربوط به آن، بازتابی عینی از كاركردهای فرهنگی و ذوقی این شیوه از زندگی بوده و لحن‌های مورد استفاده، بیانگر مجموعه‌ی احساسات و عواطف، زیباشناختی، آمال و آرزوها و نیز مبین واقعیات ملموس زندگی چوپانان و گالشان منطقه بوده است.


از آنجایی كه موسیقی چوپانی در البرز شمالی را باید هنر كلاسیك و مردمی جامعه‌ی فئودال ـ‌ دامدار در دوره‌ای نسبتاً طولانی به شمار آورد، ورود شتابزده به اقتصاد سرمایه‌داری و آغاز ریزش و اضمحلال ناگهانی ساختارهای اقتصادی و اجتماعی نسبتاً كهن، به طور طبیعی بخش مهمی از اندوخته‌های فكری و فرهنگی مربوط به این دوره‌ی تاریخی را نیز تحت تأثیر قرار داد.

به عبارت دیگر تغییرات گسترده‌ی ناشی از ورود به روابط اقتصادی جدید و دگرگونی اساسی در شیوه‌ها و روش‌های دامپروری سنتی موجب گردید كه اولاً معیشت چوپانی در قیاس با سایر فعالیت‌های اقتصادی اهمیت گذشته‌ی خود را از دست بدهد و ثانیاً روش‌ها و شیوه‌های سنتی دامپروری و دامداری نیز از الگوهای جدیدتری پیروی نماید. در نتیجه بسیاری از مظاهر، مبانی و ذوقیات فرهنگ مربوط به دامپروری قدیم و از جمله موسیقی چوپانی نیز ضمن فاصله گرفتن از اشكال سنتی خود در معرض استحاله و منسوخ شدن قرار گرفت. با این همه و به رغم تغییرات یاد شده، هنوز هم موسیقی چوپانی به عنوان اصلی‌ترین و اصیل‌ترین میراث موسیقاییِ فرهنگ تبری (مازندرانی) قابل ارزیابی است.

لازم به تأكید است كه رواج دوباره‌ی موسیقی چوپانی مازندران و احیاء و گسترش آن عمدتاً محصول جنبش و جریان روشنفكری و هدفمندی است كه از حدود دهه‌ی چهل و پنجاه سده‌ی جاری (50-1340 ه‍‍( ثبت و احیاء بخشی از میراث‌های ارجمند و لایق تأمّل گذشتگان را سرلوحه‌ی فعالیت‌های خود قرار داد.


این تلاش‌ها در نهایت و برای نخستین بار منجر به ثبت و ضبط نسبتاً دقیق رپروتوار موسیقی چوپانی مازندران گردید كه در قالب مجموعه‌هایی با عنوان «للـه‌وا»[2] و «موسیقی مازندران»[3] انتشار یافته و مورد استقبال دوستداران موسیقی مازندرانی قرار گرفت. راوی و نوازنده‌ی مجموعه‌های فوق‌الذكر در حوزه‌ی موسیقی چوپانی حسین طیبی است كه هم به واسطه‌ی مهارت شگفت‌انگیز خود در نواختن و هم از نظر حافظه‌ی غنی و سیال و نیز نحوه‌ی منحصر به فرد در بیانِ روایت، لایق منزلت و مقام استادی است.

استاد طیبی، سال‌های طولانی از عمرش را در كوهستان‌های البرز مركزی در سلك گالشان و در معیت آنان گذراند، لذا تربیت اجتماعی، فرهنگی و ذوقی او در چارچوب معیشت و فرهنگ دامپروری قابل ارزیابی است. این خصیصه‌ی بسیار مهم موجب گردید تا بتوان آثار این استاد را انتقال طبیعی، بی‌واسطه و سالم یك فرهنگ موسیقایی به شمار آورد.

این استاد بی‌بدیل به هنگام ثبت و ضبط نغمات مجموعه‌های مذكور در شمار آخرین بازماندگان و حافظان موسیقی چوپانی قرار داشته و روایت او از قطعات اجرا شده تا حدود بسیار زیادی از اصالت و قدمت برخوردار است.

پیش‌بینی این فرضیه كاملاً طبیعی است كه قطعات اجرایی از سوی استاد طیبی تنها شامل بخشی از رپرتوار باشد، اما بی‌شك شاكله و اساس آن را تشكیل می‌دهد. به دنبال انتشار این مجموعه‌ها و پی‌گیری‌های بعدی او در زمینه‌ی آموزش دهها تن از افراد مستعد، شماری از شاگردان و نوازندگان تحت آموزش این استاد در جایگاه راویان ممتاز و صاحب صلاحیت موسیقی چوپانی مازندران قرار گرفتند.


طی دو دهه‌ی گذشته نوازندگان مذكور تلاش‌های تجربی و قابل تقدیری را جهت انتقال و آموزش این موسیقی به خرج دادند. این تلاش‌ها به ویژه در زمینه‌‌ی نحوه‌ی آموزش و ایجاد روش‌های سهل‌الوصول و مخصوصاً استفاده از نتاسیون در انتقال آسانتر نغمات و لحن‌های مورد بحث چشمگیر بوده است.






نوع مطلب :
برچسب ها : موسیقی، موسیقی مازندران، کجور، لاشک، چوپان، امیری و طالبا، کار و تلاش،
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 19 فروردین 1392
جمعه 1 اردیبهشت 1396 05:52 ب.ظ
For newest news you have to pay a visit world wide web and on internet I found this website
as a best web site for newest updates.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
کد جست و جوی گوگل
ابزار پرش به بالا ابزار پرش به بالا
دریافت کد جملات شریعتی


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب